Barossa Valley, Flinders Ranges en Coober Pedy

16 juli 2016 - Ceduna, Australië

Na een stevig ontbijt vertrokken we vanuit Adelaide richting de Barossa Valley. We stopten onderweg voor een picnic en reden daarna door naar Tanunda, midden in de bekende wijnregio. We bezochten het stadje en het info center en zochten daarna een kampplaats voor de nacht. De volgende dag bezochten we 4 lokale wijnboeren. Rockford, Jacobs Creek, Lancefield en Penfolds. We proefden een aantal zeer lekkere wijnen en konden er niet aan weerstaan enkele flessen in te slaan. Na een leuke namiddag reden we nog een stukje door richting Claire Valley. We vonden een mooie kampeerplek maar er was helaas geen gsm-bereik en aangezien de Belgen de volgende ochtend speelden hadden we verbinding nodig om te kijken. We zochten dus nog een beetje verder en vonden een betere, weliswaar minder mooie plek, om te overnachten. De volgende ochtend keken we om half 5 naar België-Wales. Wat een teleurstelling, de uitschakeling was een feit! De vroege ochtend liet ons toe in één keer door te rijden naar de Flinders Ranges, een prachtig nationaal park. We kwamen in de vroege namiddag toe aan Arkaroo rock, waar we besloten te overnachten. We zochten hout en staken het vuur aan voor het donker werd. Daarna besloten we een lekker eenpansgerecht op het vuur te maken. Toen het hout op was kropen we snel in onze slaapzak. De volgende ochtend maakten we een wandeling langs de Arkaroo rock, waar rotstekeningen van Aboriginals te zien waren. Daarna reden we door naar Wilpena. Hier maakten we een wandeling van 3 uur met uitzicht op en rotsformatie die lijkt op een gigantische krater. In de namiddag reden we nog een stuk verder door het nationaal park tot aan Parachilna gorge, waar we de mooiste kamplaats tot nu toe vonden. We gingen offroad met Pim en reden een uurtje van de verharde weg. We kruisten kleine riviertjes zagen super veel Kangoeroes en emoes! We parkeerden uiteindelijk naast een enorme rots en maakten het supergezellig met een vuurtje en een goede fles wijn! De dag nadien wouden we nog meer van het park ontdekken maar de weergoden waren ons niet gunstig gezind. Het was regenachtig en bewolkt en omdat we niet wouden vastrijden besloten we terug te keren naar de verharde weg en de reis richting Coober Pedy verder te zetten. We reden in 2 etappes van 300km naar de ondergrondse stad midden in de outback. Aangekomen zochten we een kampplaats en we kwamen uit bij een oude hippie die in zijn bus woont en een centje bijverdiend door mensen bij hem te laten kamperen. Het klonk goed en het leek ons ook veiliger om hier achter gesloten deuren te slapen aangezien de stad wel wat weg heeft van het wilde westen. We gingen de volgende ochtend op verkenning door de stad en bezochten een aantal ondergrondse gebouwen of "dugg-out's". De in zandsteen uitgegraven woningen vormen een uitstekende leefomgeving omdat ze een constante temperatuur van ongeveer 20 graden aanhoudt, terwijl het kwik in de zomer kan stijgen tot boven 50 graden en tijdens de winternachten kan zakken tot ver onder het vriespunt. De volgende dag was het slecht weer en dus besloten we een dagje op de camping te blijven met een aantal vrienden die we ondertussen gemaakt hadden. We maakten een vuur, dronken een paar biertjes en kookten samen een lekker avondmaal. Daarna bleven we nog tot in de late avond gezellig rond het kampvuur zitten. Dag 3 in Coober Pedy begon lekker zonnig dus besloten we een toer door de "Breakaway's" te rijden. We gingen weer offroad en kregen een prachtig zicht over het bijzondere landschap. De omgeving doet denken aan de maan en het is dan ook geen wonder dat Coober Pedy en omstreken al meermaals als filmset werd gebruikt. Terug in de stad besloten we op Opal jacht te gaan en we gingen langs een aantal winkels. In één van de winkels leerden we een vriendelijke Italiaan Tony kennen, die ons meteen uitnodigde om bij hem te logeren. Ondergronds slapen leek ons een bijzondere ervaring dus we gingen op zijn aanbod in. We verbleven er uiteindelijk 3 nachten! We leerden ontzettend veel over opaal en gingen ook zelf op zoek naar de prachtige edelsteen in en rond de stad. We vonden een paar mooie stukjes, die Pim weer een kilootje zwaarder maken. We hadden een schitterende tijd met Tony en wie weet komen we hier nog weleens terug, de Opal koorts is aanstekelijk! Ondertussen zijn we op weg naar de Nullarbor vlakte om verder richting Perth te reizen. Het zal een lange maar unieke ervaring worden! Tot het volgende reisverhaal.

1. Martine:
    18 juli 2016
    Weer een super leuk reisverhaal. Geniet van jullie verdere reis. !!! Martine
  2. Tant Monique:
    19 juli 2016
    Ongelooflijk wat jullie beleven ............Ik wens jullie nog vele mooie avonturen Wij genieten ervan mee Warme kusjes want ook hier is het vandaag tropisch warm !!!!xxxxxxxxxxxxxxxxxx