Van Katherine naar Sydney via de East Coast

24 december 2016 - Sydney, Australië

Na een leuk afscheid en het uitwisselen van contactgegevens vertrokken we na een maand hard werken uit Katherine.  We hadden een lange reis voor de boeg en voorzagen onze containers van extra water en benzine en ook de koffer was weer goed gevuld met allerlei "on the road food". Om naar Sydney te reizen moesten we eerst door het binnenland reizen, 2280 km met bijna niks of niemand op de weg.  Super gek om maar een paar tegenliggers per dag te zien.  Het landschap was heel mooi, maar droog, aangezien het er bijna altijd boven de 40 graden is.  Zonder airco was het dus gezellig warm in ons busje en besloten we om weer met raam en deuren open te slapen. We waren wel op onze hoede want in dit afgelegen deel van Australië zijn veel rare mensen. Bij zonsondergang hoorden we roedels dingo's huilen. 's Ochtends werden we gewekt door de prachtig rode zon die binnenscheen in ons busje, heerlijk om zo gewekt te worden.  Doordat we elke ochtend voor 6 uur op waren, konden we snel vertrekken en van de ochtendkoelte profiteren. Zo hadden we er al voor de middag heel wat kilometers opzitten. Gelukkig voor ons is er hier een goed initiatief om lang rijden zonder pauze tegen te gaan. Er wordt namelijk gratis koffie uitgedeeld op de rustplaatsen langs de weg. Super! Na dagenlang met bijna geen tegenliggers kwamen we ineens weer in de bewoonde wereld in Queensland, Cairns.  Al snel waren we omgeven door allerlei tropische planten en vogels.  De stad Cairns staat ook gekend om het Great Barrier Reef dat er vlak voor de kust ligt. Duiken en snorkelen hadden we al vaak in de Caraïben gedaan dus dat gingen we hier niet doen. Bovendien is het rif het best vanuit de lucht te ontdekken en Svenja had voor Olaf's verjaardag in juni een bon gegeven voor een helikoptervlucht! Omdat het leven aan de snelle beslissers is waren we nog niet goed toegekomen en een half uurtje later stegen we al op! Hierdoor waren er geen andere mensen op onze vlucht wat het hele gebeuren extra speciaal maakte. De piloot gaf ons uitleg over het rif en toonden ons enkele prachtige uitzichten  waaronder ook Green Island, een heel mooi, tropisch eiland met parelwit strand. Van Cairns reden we in zuidelijke richting verder. We kwamen nog een paar mooie stranden tegen en stonden vroeg op om er de zonsopgang te kijken. We reden verder naar Bundaberg waar we de bekende gingerbeer- en rumfabriek bezochten. Na 2 maanden detox zonder alcohol smaakte een lekkere rum on the rocks eens zo lekker! Vanuit Bundaberg ging de reis verder naar Brisbane. Brisbane verraste ons enorm, het is een super gezellige stad waar een grote rivier doorheen kronkelt. Aan de ene kant van het water ligt de CBD of central business district met verschillende wolkenkrabbers en mooie gebouwen. Langs de andere kant de gezellige South Bank met een mooi park, gezellige cafés en restaurants en een groot publiek zwembad. Een oase van rust in de stad. We vonden de stad zo aangenaam dat we graag een nachtje wouden blijven om ook 's avonds van de stad te kunnen genieten. We zagen een bordje met kamer te huur en onderhandelden een mooie prijs van $15 en een pot mangoconfituur voor de nacht. De avond aan South Bank was super gezellig met een biertje en een hapje. De volgende ochtend weer op pad om Gold Coast te verkennen. Anders dan Brisbane wist deze plaats ons niet te overtuigen dus we reden al snel door naar Byron Bay. Een echt walhalla voor surfers en een idyllische plek. We maakten een wandeling naar het meest oostelijke punt van Australië en naar de vuurtoren met een prachtig uitzicht over de lange stranden. We bleven in de strandsfeer en de volgende dag verkenden we op aanraden van een mango collega Emerald en Moonee beach. Beide prachtige stranden waar we ons verfristen met een duik in de hoge golven. Ondertussen waren we al in New South Wales, op een paar 100 kilometer van Sydney. We reden door en na een moeizame rit om het centrum in te rijden zochten we een parkeerplaats aan een park op 8 kilometer van de luchthaven. We brachten er stiekem de nacht door want de volgende ochtend moesten we Svenja's familie oppikken! We stonden vroeg op om de spits te vermijden en waren ruim op tijd om de Filetten te verwelkomen. Het was een blij weerzien en we hadden veel om over bij te praten. We zijn nu in Sydney voor de kerstperiode en verblijven samen in een appartement aan Coogee beach. Over onze avonturen hier vertellen we binnenkort! Vele groetjes, een leuke feestperiode en een gelukkig nieuwjaar vol avontuur en nieuwe uitdagingen gewenst aan iedereen! Wij kijken alvast uit naar 2017 ;)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tant Monique:
    24 december 2016
    Leuke kerst en een heel gelukkig jaar met nog vele mooie dromen ..........Geniet van jullie samen zijn met de familie !!!!!!lieve kusjes voor allen !!!!
  2. Martine:
    27 december 2016
    Hallo Svenja en Olaf - nog een late gelukkige verjaardag voor Olaf. De helikoptervlucht zal wel een leuk kado geweest zijn. En amaai zo weinig mensen op de baan en toch koffie - toch misschien leuker dan al de files in ons klein België. Geniet van het samenzijn met je mama en papa en Luca en Kjelle. De foto's die Chantal me stuurt zijn alvast prachtig. Wij zien er ook alvast naaruit jullie terug te zien in 2017. Maar ondertussen wensen we jullie nog heel veel plezier xxx
  3. Marleen:
    30 december 2016
    Daar zitten weer zalige foto's tussen !