Van Sydney naar Melbourne

23 januari 2017 - Tylden, Australië

Dag iedereen! Ondertussen zijn de Filletten terug in België en zijn wij aan onze laatste weken in Australië bezig. De tijd met de familie was echt gezellig. We gingen hen oppikken aan de luchthaven en verbleven daarna aan Coogee Beach, een suburb van Sydney. We waren vlak aan het strand en dicht bij de stad dus de locatie was super. Aan het strand gingen we uiteraard zonnebaden en zwemmen in de bekende zwembaden voor de kust. We deden ook een wandeling die via een prachtig pad langs de rotsachtige kust van Coogee naar Bondi Beach ging. In Sydney deden we eerst een wandeltoer om de stad te verkennen en een beetje bij te leren over de geschiedenis van deze metropool. Vooral de mix van oude en nieuwe gebouwen vonden we echt indrukwekkend en de haven met de Harbour Bridge en het Opera House was uiteraard ook een highlight. We deden een wandeling over de lange, hoge brug en kregen een prachtig uitzicht over de stad en het Opera House. In de stad verkenden we ook (zeer) grondig de winkelstraten en de enorme shoppingcenters. In de aanloop naar kerst en nieuwjaar werd er elke avond vuurwerk afgestoken vanuit Darling Harbour, een kleinere jachthaven in de stad. We bezochten eerst het maritiem museum en keken nadien het vuurwerk vanop de brug over de haven. Wat hier vuurwerk is in de aanloop naar de grote dag, is voor ons al een verbluffende lichtshow. Voor kerstavond gingen we vis kopen op een van `s werelds grootste vismakten en bakten ze daarna op Australische wijze op de “Barbie”! Kerstdag gingen we met de ferry naar Manly Beach voor de typische “kerstmuts op het strand” fotoshoot, het was zalig warm dus ideaal voor een stranddag. Vanop de ferry konden we de stad vanuit het water bewonderen en dat gaf weeral een andere dimensie aan ons verblijf. Na kerst maakten we ons klaar voor de roadtrip van Sydney naar Melbourne. We hadden niet veel tijd omdat we voor het vuurwerk met oudjaar in Melbourne wouden zijn. De eerste stop was voorzien in de Blue Mountains, een uur en half van Sydney in het binnenland. Doordat het licht op een bepaalde manier breekt in de vallei hangt er een blauwe schijn over de bergen, echt adembenemend. We reden naar een mooi uitkijkpunt en wandelden van daar over smalle paden langs diepe afgronden door het gebergte. `s Avonds reden we door naar een mooi motel waar we opnieuw de “barbie” aanstaken voor een lekker avondmaal. Wij mochten van de eigenaars gewoon in Pim slapen op de parking, wat de logistiek van de reis echt wel makkelijk maakten, en ook in de verdere motels was dit tot onze verbazing geen probleem. Top! In de ochtend vertrokken we richting de kust waar we verbleven aan Jervis Bay, een klein zelfstandig territorium binnen Australië. We spendeerden de namiddag aan het mooi strand met helderblauw water en genoten van het goede weer. We kregen ook een tip toen we in de lokale opshop aan het rondkijken waren, over een plaats waar altijd veel kangoeroes zijn. We reden er natuurlijk langs en zagen bijna honderd kangoeroes. Een leuk moment voor de familie want zij hadden er tot dan toe nog geen gezien. Na het ontbijt de volgende dag vertrokken we naar Eden, waar we dolfijnen en een grote pijlstaartrog zagen. Van Eden ging de reis verder naar Bairnsdale, een typische “road stad” waar de hoofdweg ook de hoofdstraat van de stad is. We planden een uitstap waarbij we met een ferry naar een klein eilandje in de rivier gingen. Het eiland staat bekend om zijn koala`s en we zagen er meer dan 10! Daarnaast zagen we ook nog een echidna en veel mooie vogels. We moesten schuilen voor de regen en waren doorweekt toen we terug aan de ferry waren. `s Avonds aten we lekkere shark and chips om verder op te warmen! Vanuit Bairnsdale reden we een lang stuk door richting Melbourne waar we in een appartement vlak bij de binnenstad verbleven. We zakten af naar de rivierbank voor het vuurwerk en kregen een ongelofelijke show te zien waarbij van elke wolkenkrabber in de stad vuurwerk afgevuurd werd. De “champers” moesten we wel op voorhand drinken want in de stad was geen alcohol toegelaten. Ook in Melbourne deden we een wandeltoer en hier konden wij de familie ook enkele leuke plekjes, die we al kenden laten zien. Ondertussen waren ook de solden volop aan de gang dus er werd nog flink wat geshopt. We splitsten op en we toonden Luc en Luca de Melbourne Cricket Ground, het indrukwekkende stadion van Melbourne. We werden stiekem binnengelaten door een oude gids en gingen tot in de nok van het stadion voor de ultieme ervaring. We wandelden verder door het sportcomplex en gingen via een brug langs de tennisarena`s terug naar de stad. Vanuit Melbourne gingen we verder naar onze “thuis” in Australië, Tylden. De familie leerden onze vrienden kennen en genoten van het echte country Australië. We bezochten enkele goldrush stadjes en maakten wandelingen door het platteland. Daarnaast genoten we van de gastvrijheid van onze vrienden en het relaxte plattelandsleven. De tijd ging snel voorbij en al rap was het weer tijd voor de Filetten om naar België terug te keren. We namen afscheid aan de luchthaven en hadden verder een luie dag waarbij we de trip herbeleefden en de leuke momenten koesterden. Daarna begonnen we na te denken wat we nog gingen doen met de maand en half reizen die ons nog rest. Ondertussen hebben we besloten nog volop voor het avontuur te gaan en 2 weken Nieuw-Zeeland en een weekje Tasmanië mee te pikken. We werken de komende week nog een beetje in en rond Tylden terwijl we Pim proberen te verkopen. Daarna nog even maximaal genieten en dan keren we voldaan terug naar België! We kijken er super hard naar uit jullie allemaal terug te zien, tot snel! (Door een technisch probleem staan er nog maar enkele foto`s op de blog, de rest volgt zo snel mogelijk.)

1. Martine:
    23 januari 2017
    Ja ik ben er zeker van dat de Filetten een leuke tijd hebben gehad. Chantal heeft al 't een en 't ander vertelt langs de telefoon maar donderdag hebben we afgesproken en hoor ik zeker nog veel meer. Geniet nog maar van jullie laatste dikke maand. Dikke kus en tot binnenkort xxx
  2. Tant Monique:
    24 januari 2017
    Met de familie erbij zal het zeker reuze leuk geweest zijn !!!!!geniet nog volop van de laatste weken en alvast een veilige terugreis !!!! en ik hoop jullie eens te zien !!!lieve kusjes .
  3. Chantal:
    15 februari 2017
    een prachtig avontuur. We genieten nog na. 1 Filletje moesten we nog daar laten....