Great Ocean Road en Adelaide

30 juni 2016 - Adelaide, Australië

We vertrokken vanuit Tylden richting de Great Ocean Road om via deze weg naar Adelaide te reizen. We stopten in Geelong, een randstad van Melbourne om nog een laatste keer grote boodschappen te doen en Pim van nog wat extra voorraad te voorzien. We hadden gepland om onze eerste nacht in Lorne door te brengen maar omdat er recent nog een grote bosbrand was geweest waren alle kampplaatsen tijdelijk gesloten. We moesten dus verder rijden en onze eerste kampeerplek was niet echt idyllisch. We sliepen op een kleine kampeerplaats achter een plaatselijke pub en werden heen en weer geblazen door de sterke wind. De volgende dag vertrokken we vroeg en we hadden een mooi programma voor de boeg. We zouden stoppen aan de “twelve apostles”, twaalf uitstekende rotsen voor de kust waarvan er al 4 door de ruige zee zijn opgeslokt. We stopten ook aan de “Loch and gorge” baai waar ooit een 3-master gezonken was en thunder cave, een grot waarin het geluid van de golven weerkaatst en klinkt als donder. Daarna bezochten we nog Port Fairy en ’s avonds vonden we een prachtige overnachtingsplaats aan het Lower Glenelg national park. Ons geluk kon niet op want we hadden een koala als buur, onze eerste ontmoeting met een koala was een feit! De kampplaats was bovendien midden in een prachtig bos en de omgeving was adembenemend. We stonden om 5 uur de volgende ochtend op om de match van onze rode duivels te streamen op de laptop en genoten van de nipte overwinning tegen Zweden. Daarna vertrokken we naar de volgende bestemming, Coonawarra, een van de bekendste wijnregio’s in Australië. Coonawarra ligt aan de Limestone coast, onder de bekende Australische terra rosso of rode aarde, is dus een ondergrond van kalksteen die ervoor zorgt dat de omstandigheden optimaal zijn voor de Cabarnet Sauvignon druif. Onderweg reden we eerst nog verder door het Lower Glenelg national park, waar we nog een wandeling deden en onze eerst emoe zagen, gelijkaardig aan een struisvogel. We kwamen laat aan op onze kampingplaats in Coonawarra, dus de winetasting moest nog een dagje wachten. De volgende ochtend hadden we een lang ontbijt tot de tijd schappelijk was om aan de wijn te beginnen. We bezochten een grote en een kleine wijnboer en proefden enkele lekkere wijntjes. We kochten ook een paar lekkere flessen voor de rest van onze reis van te genieten. Van de wijnstreek gingen we terug richting de kust, met name Robe en Kingston. We vonden een mooie overnachtingsplaats met zicht op zee waar we de nacht doorbrachten. De dag nadien vertrokken we voor een lange rit richting Adelaide waar we bij de zus van Chris en haar man, Penny en Randal werden verwacht. We werden hartelijk ontvangen en hadden een rustige nacht in Pim op hun oprit. In Adelaide hadden we een leuke tijd. We bezochten de Adelaide hills, de tweede, maar zeker niet de laatste wijnstreek op ons programma. We proefden veel wijnen en kregen goed aankoopadvies van onze gastheer Randal. We gingen ook naar de markt, ook wel de beste markt van heel Australië genoemd, waar je allerlei organische en lokale producten kan vinden.  We bezochten de stad zelf en de “Adelaide oval”, de thuisbasis van de Adelaide Crows. Het Australian football team waarvan we door Chris fans geworden zijn. We verbleven 4 dagen in Adelaide en besloten onze reis verder te zetten. We gaan nu richting Flinders ranges, en daarna via Coober Pedi en de Nullarbor vlakte richting Perth. We houden jullie verder op de hoogte, als we internet hebben in dit afgelegen deel van Australië!

1. Thienpont:
    30 juni 2016
    Blij te lezen dat jullie voldoende wijn-voorraad hebben om de overwinningen van onze Duivels te vieren :-) maar jullie hebben vast en zeker nog veel goede redenen om een glaasje te drinken! Geniet nog en we zijn alweer zeer verheugd jullie te hebben kunnen lezen! Lieve groetjes ook aan jullie Koala!
  2. Martine:
    30 juni 2016
    't Was weer leuk jullie verslag te lezen. De Belgen hebben 4-0 gewonnen van de Hongaren en denk wel dat jullie wijn dan van pas komt. Geniet nog van jullie verdere prachtige reis xxx
  3. Marianne:
    3 juli 2016
    Hey Svenja en Olaf, zo te lezen kunnen jullie een vinotheek met Australische wijnen beginnen in Leuven ;) Ik vind de peperbollekesboom geweldig, ik had geen idee vanwaar de peper komt. Weer iets bijgeleerd! Dat koalabeertje hebben we min of meer gezien op de foto en van Pim hebben we ook al wat gezien via Chantal. Leuk mobilehomepje ;) Amuseer jullie nog en zorg goed voor elkaar. X Marianne
  4. Tant Monique:
    7 juli 2016
    Dit zijn weer fantastische verhalen.......geniet er maar van.....ik kijk al uit naar het volgend verhaal !!!veel kusjes en eentje voor het koalaatje !!!!!