Noord Australië

3 november 2016 - Katherine, Australië

Onze laatste avond in Karratha gingen we het natuurfenomeen "staircase to the moon" bekijken. We reden samen met onze nieuwe vrienden in de 4x4 nog langs enkele mooie rotstekeningen. Daarna begaven we ons voor de zonsondergang naar het strand. Veel lokale mensen en toeristen waren afgezakt om het spektakel bij te wonen. Er waren ook veel honden en er hing een super gezellige, familiale sfeer. Iedereen had hapjes en drankjes voorzien en settelden zich in hun campingstoelen. Omdat het tij extreem laag was, was het strand omgetoverd in een weerspiegelende moddervlakte.  Beetje bij beetje kwam de maan op en begon er zich een "trap" op de lange vlakte te vormen. Het werd heel stil en het was echt spectaculair. We keken nog verder naar de opkomende maan tot wanneer hij hoog aan de hemel stond. Daarna genoten we nog een laatste avond van de gastvrijheid van Matt en Felicity en we keken samen de Australische film Tracks met een goed glas bubbels! De volgende ochtend voorzagen we ons nog van de nodige voorraden water, eten en benzine en vertrokken naar goede traditie met het lied "on the road again" richting nieuwe oorden. We reden voorbij Port Hedland waar zoutheuvels en zoutmijnen het landschap domineren. Een uurtje verder op de weg besloten we Pim te parkeren en te stoppen voor de dag. Ten midden van het rode landschap keken we weer naar de opkomende volle maan en sliepen daarna met natuurlijke airco, de ramen en deuren open, uiteraard voorzien van muggennetten tegen ongenodigde gasten! Het was al behoorlijk warm en vochtig en met onze reis in noordelijke richting zou het alleen nog maar warmer worden! De volgende dag reden we tot op een uurtje voor Broome en sliepen op een reststop. Nog noordelijker, dus nog tropischer zoals verwacht. De volgende 2 dagen brachten we door in Broome zelf waar we veel leerden over de Aboriginal cultuur en het cultiveren van parels. De parelboerderijen liggen diep in de Kimberley's, maar ze hebben elk een winkel in de stad. De winkels zijn prachtig ingericht en hebben parels in de toonbank van honderduizenden dollars. Ze worden ook gebruikt als een soort museum om de mensen kennis te laten maken met de industrie. In de winkel van Paspaley Pearls, een van 's werelds bekendste parelmerken werden we uitgenodigd om een documentaire te kijken. De eerste stap in het proces is het opduiken van de oesters waarbij de duikers tot 8 keer per dag een uur lang duiken. Uiteraard een hoogrisico beroep waarbij naast de lichamelijke belasting ook aanvallen van haaien, krokodillen en dodelijke kwallen niet ongewoon zijn. De parels die direct in de oester gevonden worden zijn uiteraard de duurste. Als er geen parel in zit wordt er doormiddel van een goed bewaard geheim een soort zaadje aangebracht in de oester waarop zich een parel begint te vormen. De schelpdieren worden dan naar de boerderijen voor de noordelijke kust gebracht waar ze de volgende jaren in de zee doorbrengen en goed onderhouden worden om de condities zo optimaal mogelijk te houden. De reden waarom Australische zuidzee parels bij de beste ter wereld horen ligt vooral bij de locatie. De Kimberley's is een van de meest onaangeroerde locaties ter wereld. Het water is er onvervuild en super puur en het landschap (vooralsnog) onontgonnen. We hopen op de rest van onze reis een glimp op te vangen van dit prachtig stuk natuur, maar het is niet makkelijk om het ruige landschap te verkennen. Broome zelf ligt aan de rand en geeft al een goed beeld van wat je kan verwachten. De zee is er blauwer dan we ooit eerder gezien hadden en het landschap ruig en rood. Door het tropisch klimaat is er ook veel groen wat het plaatje compleet maakt. Vanuit Broome reisden we verder naar Fitzroy crossing. We maakten een wandeling door een nabijgelegen nationaal park en reden naar een mooie campingplaats. Net toen we aan het koken waren begon er in de verte een onweer op te komen. In het begin keken we gefascineerd naar de felle bliksemschichten maar voor we het goed beseften zaten we zelf in een enorme stofwolk! We vluchten naar binnen in Pim waar we veilig zaten voor de bliksem. Nog tot diep in de nacht bleef het onweer boven ons hangen en in de ochtend leek het of er niets gebeurt was. We zijn hier duidelijk in een land van extremen! We reden door naar Kununurra en bezochten er het Mirima national park. We wandelden door een mooie canyon en klommen vervolgens naar de top om een uitzicht over het gebied te krijgen. We genoten van het mooie zicht en wandelden dan terug naar de auto om verder te rijden richting Katherine. Een dag later kwamen we aan en gingen meteen naar het lokale interimbureau. Het mango seizoen zou hier binnenkort beginnen en na de kosten aan Pim konden we wel een jobke gebruiken. We ontmoeten er ook collega's vanuit Margaret River en reden samen naar de camping waar zij verbleven. De camping was super tof met een groot zwembad en mooie plaatsen. Het was leuk om voor het eerst in Australië op een echte camping te verblijven! We verbleven een weekje op de camping en bezochten Katherine en omgeving. We gingen naar het Nitmuluk nationaal park waar we gingen zwemmen aan een waterval en een plaatselijke thermale bron. Hier in het noorden is het echt oppassen voor zoutwaterkrokodillen dus we informeerden ons goed voor we in het water gingen. De mango's lieten op zich wachten omdat de nachten nog niet warm genoeg waren, voor ons was 30 graden 's nachts nochtans meer dan warm genoeg! We besloten om samen met onze vrienden een weekend naar Darwin en Litchfield nationaal park te gaan. In het park zagen we nog 3 watervallen en een paar "rockholes" een soort natuurlijke zwembaden. We kampeerden in het park en sliepen voor het eerst in ons tentje! De dag nadien gingen we eerst nog voor een verfrissende duik en na de middag reden we verder richting Darwin. Het bezoek aan  de stad de volgende morgen was ook echt de moeite. In Darwin hangt een toffe sfeer en alles is te voet te doen. Bijna alles in de stad staat in het teken van krokodillen en krokodillenleer. In het stadspark zagen we nog een gigantische python die in een boom lag te slapen, het was een angstaanjagend zicht! Na een lange dag slenteren aten we 's avonds een lekkere krokodil- en bizonburger met frietjes. Heerlijk! Ondertussen zijn we terug in Katherine en wachten we nog steeds op een job. Eind deze week kunnen we normaal al naar de boerderij waar we gaan werken en begin volgende week zou het werk dan beginnen. Fingers crossed! Daarna wordt het een snelle reis door Queensland om daarna Svenja's ouders en zus te ontmoeten in Sydney! Wij kijken er alvast naar uit!

1. Martine:
    3 november 2016
    Amaai ben jaloers op de tropische temperatuur en het mooie landschap. Leuke uitleg over de parels. We duimen dat jullie snel kunnen beginnen werken op de boerderij. Genieten jullie maar en ook binnenkort met je mama - papa ren Kjelle. Het zal super leuk worden. xxxx
  2. Thienpont:
    7 november 2016
    Ik ken er hier ééntje die niet meer kan wachten om tot Sydney te reizen, en wij
    hier allemaal stik-jaloers :-)
    Het wachten op werk komt wel goed ... altijd... :-)
    Dikke kus!
  3. Tant Monique:
    7 november 2016
    Elk verhaal is overdonderend en zo spectaculair ...........wat een belevenissen ......nu een beetje werken en dan volop genieten van jullie samenzijn !!!!!!lief kusje !