Bogotá en Calí

26 november 2015 - Quito, Ecuador

We kwamen in Bogotá aan en zochten een manier om naar het centrum te geraken. We besloten 10 minuten te stappen naar een ander busstation en van daar een lokale bus te nemen. Omdat we in de ochtendspits zaten en alle bussen boordenvol zaten was het moeilijk om er op te geraken. We propten onszelf en onze spullen er toch bij, maar dat bleek niet het beste idee. Geduw en getrek aan onze rugzakken maakten deze korte busreis zwaarder dan verwacht, we waren dus erg blij als we konden afstappen. Half gebroken moest onze zoektocht naar een hostel nog beginnen. We dwaalden door de smalle straatjes en vroegen hier en daar de prijs voor een kamer. Bogota bleek duurder dan verwacht dus we zochten nog wat verder. Ons geduld werd echter beloond want we vonden het perfecte hostel! Een ware oase van rust midden in het centrum van een van 's werelds meest levendige steden en het beste van al, we sliepen in een tipi! Een prachtige, gezellige en romantische tipikamer, echt de max! Na de lange reis namen even de tijd om uit te rusten en in de namiddag namen we deel aan een grafititour door het oude gedeelte van de stad. Bogota staat bekent om zijn streetart en de tour was dan ook een van de hoogtepunten. We kwamen op prachtige plaatsen en leerden zowel lokale als internationale artiesten kennen. 15 Jaar geleden werd een jonge artiest doodgeschoten nadat hij wegliep van de politie. Deze gebeurtenis was een enorme shock voor de stad en sindsdien heerst er een gedoogbeleid voor alle soorten streetart. Hierdoor is de stad enorm artistiek en worden artiesten vaak gevraagd om gevels te versieren met hun kunstwerken. De volgende dag slenterden we in de voormiddag wat door de winkelstraten. We vonden een heerlijk vegetarisch restaurant voor de lunch waar we elke middag zouden gaan eten. In de namiddag namen we de gratis citytour van de stad zelf. We leerden veel over de historische achtergrond en de gebouwen van de stad. 's Avonds gingen we naar een lokale bar om de wedstrijd Chili-Colombia te kijken. Het was een sfeervolle avond met een spannende match. We genoten ook van de voetbalsnacks aan 1 euro, chorizo met aardappel op de BBQ en bakbaan! Dag 3 in Bogota gingen we met een treintje zeer steil naar boven om een uitkijkpunt boven de stad te bereiken. Boven op de berg stond een mooie kerk en we konden er genieten van een prachtig uitzicht. Tijdens onze laatste dag in de hoofdstad bezochten we nog het bekende goudmuseum. We waren onder de indruk van de grote collectie pre-Colombiaans goud. Ook de gigantische kluisdeuren en de hoeveelheid bewakers waren impressionant. Nadien bezochten we nog "casa de la moneda" waar we de verschillende geldbriefjes en munten van Latijns Amerika over de eeuwen heen konden bezichtigen. 's Avonds namen een we een wilde, bochtige nachtbus om naar de hoofdstad van de salsa te gaan: Calí! We kwamen vroeg in de ochtend aan maar ook hier bleek het vinden van een hostel niet evident. Veel hostels waren vol, de aantrekkingskracht van de salsa was erg groot. Uiteindelijk vonden we een kamer met een eenpersoonsbed, in wat al snel een van de vuilste hostels van onze hele reis bleek te zijn. De goedkope prijs lokte niet het properste volk en bovendien was er geen stromend water waardoor bijvoorbeeld de toiletten degoutant waren! We besloten om van de dag gebruik te maken om een ander hostel te zoeken voor de volgende dagen. In een hostel dat jammer genoeg weer vol zat ontmoeten we een salsaleraar die ons een pas geopend hostel aanraadde. We gingen er heen en het bleek echt de moeite te zijn. Het hostel was bijna volledig uit bamboe gemaakt, wat direct voor een gezellig sfeertje zorgde. Bovendien waren de uitbaters erg vriendelijk en het was er nog proper ook. De volgende dag verhuisden we dus naar dit beter hostel. Calí zelf is niet echt een mooie stad, er is maar één hoogtepunt: Salsa. We namen tijdens ons verblijf in Calí 10 uur privéles, hierdoor kunnen we nu toch al aardig uit de voeten! We waren ondertussen de laatste maand van onze reis ingegaan, dus besloten we dat het tijd was om door te reizen naar Equador. Net voor de grens, in Ipiales bezochten we nog een prachtige kerk die midden in een kloof was gebouwd. Daarna reisden we via Tulcan door naar Otavalo, onze eerste bestemming in Equador. Over onze avonturen in Equador lees je in het volgende verslag.

1. Hilde colin:
    26 november 2015
    weeral mooie verhalen!! het begint idd te korten, geniet dan ook voor meer dan 100% van alle nieuwe indrukken. ik vrees dat jullie het hier niet meer geoon gaan worden :-)
  2. Thienpont:
    26 november 2015
    Goed dat jullie de reisverhalen nauwkeurig neerschrijven, deze belevenissen kan je onmogelijk navertellen! KAplus maakt zich op voor de komst van de Sint, ook elke keer een belevenis, zo'n ontmoeting van honderd madammen verloopt zeker niet geruisloos! Hoop dat de Sint jullie in Ecuador aan propere logies helpt, van Zwarte Piet hoef je niet veel ten verwachten
    Lieve groetjes!