Ecuador

8 december 2015 - Lima, Peru

We staken de grens met Ecuador te voet over en namen van daar een bus richting Otavalo. Een klein stadje bekend om zijn artisanale markt. We verbleven er 2 nachten en maakten van de gelegenheid gebruik om wat souvenirs te verzamelen. We maakten ook een daguitstap naar Cotacachi waar alles draait om lederwaren. We gingen van winkeltje naar winkeltje en zagen veel mooie spullen. Gelukkig was er een bankautomaat want we kochten elk een leren jas, een nieuwe riem en nog wat andere lederen aandenkens. De volgende dag reisden we verder naar Quito, onze missie was om een koffer te vinden, want al die souvenirs pasten niet meer in onze overvolle rugzak. Quito verraste ons weer aangenaam met zijn mooie binnenstad omringd door  groene heuvels. We wandelden uren door de kleine straatjes en bezochten enkele shoppigcenters waar de kerstsfeer er al goed in zat! Uiteindelijk vonden we een koffer en konden we onze spullen herorganiseren. De koffer was meteen goed gevuld. We trokken daarna verder richting Mindo met onze rugzakken en een valies, schoon zicht! Mindo is een dorpje op 2 uur van Quito aan de rand van de jungle. Heerlijk om weer even in de natuur te zijn! We besloten om een grote wandeling te maken in de prachtige natuur. We zagen onder andere een prachtige toekan en enkele kolibries. Na een uurtje stuitten we echter op een gigantische slang die onze weg blokkeerde! We besloten op veilig te spelen en keerden terug. Net voordat we terug in het dorp kwamen werden we nogmaals opgeschrikt doordat Svenja bijna op een kleine slang stapte. Goed dus dat we waren teruggekeerd, wie weet wat stond ons anders nog te wachten. We relaxten nog een dagje in Mindo en gingen daarna verder richting Mitad Del Mundo, op de evenaar. We bezochten het bekende monument op het 0-punt en nog enkele andere museums op de site die ons meer informatie gaven over de evenaar en Equador zelf. Na een leerrijk dagje gingen we in de late namiddag verder door naar Latacunga. Vanuit Latacunga besloten we een 3-daagse trekking te doen. Onze trekking begon aan het Quilotoameer, een kratermeer op bijna 4000 meter hoogte. De eerste dag trokken we rond het meer over de stijle kammen van de krater. Op het eerste zicht zag het er niet zo'n zware wandeling uit maar het bleken toch 5 zware uren te zijn van stijgen en dalen op slechte wegjes. We hadden onze wandelschoenen al in Nicaragua weggegeven dus we moesten het op onze Nike's doen waardoor de afdalingen glijbanen werden en de hellingen leken op de processie van Echternach! Hoe dan ook hadden we vanuit elke hoek een adembenemend zicht op  het blauwgroene kratermeer. Toen we net voor het donker toekwamen vonden we een schattig hostelletje met slechts 2 kamers. Onze kamer had een eigen kacheltje en dat was nodig ook want eens de zon verdwenen was, werd het berenkoud! In de prijs van de nacht zat avondeten en ontbijt inbegrepen. De jonge uitbater verwende ons met lekkere bergsoep en een grote rijstmaaltijd. De nacht was koud maar super gezellig met ons kacheltje! De volgende ochtend vertrokken we na het ontbijt richting Chugchilán. We daalden af in een mooie vallei en kwamen langs een paar pittoreske bergdorpjes. Deze nacht overnachtten we in een groot, maar prachtig hostel waar we een duplexkamer kregen met eigen terras. We besloten onszelf na het wandelen te belonen met een flesje rode wijn dat we gezellig op ons privé terras opdronken. We genoten van de rust en van het uitzicht op een prachtig stukje Equador. Ook hier waren avondmaal en ontbijt inbegrepen en werden we culinair verwend met lekker lokaal eten. De volgende ochtend vroeg uit de veren want er stond weer 6 uur wandelen op het programma en we moesten op tijd aankomen om onze bus te halen. Het was een prachtige zonnige dag en de omgeving was weeral anders dan de dag voordien. We volgden de hele dag een rivier waardoor het lekker vlak wandelen was. Enkel op het einde moesten we serieus stijgen langs een grote weg. Halfweg de beklimming liften we mee in de laadbak van een vriendelijke man, die ons aan de bus afzette. We sliepen nog een nacht in Latacunga in het hostel waar we een deel van onze spullen hadden achtergelaten. De volgende dag zetten we onze reis verder richting Baños. We hadden voorzien om hier Equador's bekendste vulkaan Cotopaxi te beklimmen. Jammer genoeg konden we dit niet meer doen omdat de vulkaan enkele maanden geleden actief werd! Beklimmen ging dus niet, maar gelukkig konden we wel genieten van de vulkanische warmwaterbronnen. En of het warm was, het heetste water dat we ooit zijn in geweest, of dit gezond was blijft voor ons een vraag. Gelukkig waren er ook baden met licht afgekoeld water waar we langer dan 5 minuten konden in blijven. De baden hadden uitzicht op een super mooie waterval die ook meteen voor een koude douche zorgde. Verder bezochten we in Baños, Casa de arbol. Dit is een boomhut boven op een berg waar je kan schommelen over de afgrond, een unieke en spannende ervaring! Na 2 nachten in Baños moesten we doorreizen naar Cuenca om van daar de nachtbus naar Chiclayo in Peru te nemen. Daar namen we in de late namiddag opnieuw een nachtbus richting Lima. Hier hebben we nog 3 nachten hotel geboekt om helemaal zen terug te komen naar België! We willen iedereen bedanken om ons te volgen op onze blog en voor de talrijke, leuke reacties. We kijken er heel hard naar uit om jullie allemaal terug te zien! De laatste warme, verre groetjes!!

1. Thienpont:
    8 december 2015
    We kijken er echt naar uit om jullie terug te zien! Jullie lijken een eeuwigheid weg te zijn geweest! Geniet nog en tot gauw!
  2. Chantal:
    8 december 2015
    behouden terugtocht en bedankt voor de mooie verhalen en vooral voor de mooie foto's die ons even deden wegdromen !
  3. Tant Monique:
    8 december 2015
    bedankt voor de mooie reisverhalen en een veilige terugreis !!!!Kusje
  4. Nanou:
    8 december 2015
    Het was weer spannend...Ik tel de dagen als een kind die op Sinterklaas wacht !
    Goede terugreis ..dikke knuffel ..Tot gauw xxxxx
  5. Hilde colin:
    8 december 2015
    bedankt voor alle leuke verhalen. geniet van jullie laatste dagen en behouden thuiskomst!
  6. Martine:
    10 december 2015
    Ja allemaal super leuke en spannende verhalen. Jullie reis is een droom !! Wij wensen jullie ook een veilige terugreis en tot snel xxx
  7. Ann Koenen:
    10 december 2015
    Inderdaad wat een mooie boeiende reiservaring!Super leuke verhalen en prachtige foto's!Goede terugreis en leuk weerzien