Cartagena & Medellin

17 november 2015 - Cali, Colombia

Cartagena is een prachtige stad! Na Panama City hadden we de wolkenkrabbers en jachthavens wel gezien, dus besloten we om in het oude stadsgedeelte, dat nog volledig omringd is door de oude stadsmuur, te logeren. Het oude gedeelte barst van karakter en is een mix van een zuid-amerikaanse charme, koloniale bouwkunst  en caribische relaxheid. We genoten van dit apart sfeertje en wandelden uren door de kleine straatjes vol mooie balkonnen en met huizen in alle kleuren. We keken de zonsondergang vanop de stadsmuur en bezochten ook castillo San Felipe, een fort dat de spanjaarden gebruikten om deze strategische plaats te verdedigen. Dat was ook nodig, want de stad werd constant aangevallen door veroveraars en piraten. Na een aantal dagen in de stad hadden we nood aan wat natuur dus besloten we het nabijgelegen playa blanca te bezoeken. We namen enkel een kleine rugzak mee, waardoor het transport wat makkelijker verliep. Na 2 uur op de bus namen we het laatste stuk een mototaxi die ons naar playa blanca bracht, onze caribische bestemming. We besloten de nacht door te brengen in een hangmat op het strand, zodat we voor 200% konden genieten van onze laatste uren aan deze prachtige kust. Onze dag bestond uit zwemmen, snorkelen en chillen op het strand, heerlijk! Terug in Cartagena sliepen we nog een nacht in ons hostel om de volgende dag het vliegtuig naar Medellin te nemen. 1 uur vliegen bleek goedkoper dan 13 uur met de bus, dat was dus snel beslist! In Medellin namen we de bus van de luchthaven naar het centrum. Van daaruit namen we de metro naar een hostel dat we opgezocht hadden. Het hostel bleek echter verdubbeld in prijs dus besloten we te voet verder te zoeken. Volgeladen met baggage begonnen we door de straten te stappen, het duurde een tijdje voor we iets vonden maar ons geduld werd beloond! We vonden een prachtig, nieuw hostel met een super vriendelijke uitbaatster. De volgende dag namen we een gratis citytour in het noordelijk deel van de stad. Dit deel was enkele jaren geleden het vuilste en gevaarlijkste deel van Medellin, wat meer leek op een vuilnisbelt dan een plaats om te wonen. Na vele inspanningen is het een mooie plaats geworden. Het vuilnisbelt zelf is veranderd in een organische tuin die het smog van de stad zuivert. Daarnaast zijn er ook veel mooie gebouwen en voorzieningen bijgekomen waardoor dit deel van de stad mooier oogt. De mensen die er woonden hebben ergens anders een woonplaats gekregen, maar uiteraard zijn er ook tegenstanders, die hun thuis niet wouden verlaten. Zij leven nog in hun golfplaten huisjes middenin de vernieuwde buurt. De dagen nadien bezochten we nog de rest van de stad op eigen houtje, dat ging erg makkelijk omdat het openbaar vervoer in Medellin echt top is. Er zijn bussen, metro’s, skiliften en zelfs roltrappen die omhoog gaan in de favelas. We bezochten het bekende distrito 13 waar Pablo Escobar, de bekendste cartel leider van Colombia, vroeger heerste. We namen ook de skilift naar het hoogste station en van daaruit hadden we een mooi zicht op de gigantische stad. Vlak bij ons hostel was ook een gigantisch sportcomlex. Zaterdag bleek er een thuiswedstrijd te zijn van Independiente Medellin tegen de Millionarios van Bogotá en we besloten te gaan kijken. Wat een ervaring, 20000 dolle supporters die uitzinnig werden toen hun ploeg op voorsprong kwam en uiteindelijk de wedstrijd won. Van naar sport te kijken hadden we zelf ook zin gekregen om te sporten. We gingen lopen op de atletiekpiste en besloten ons te wagen aan de outdoor fitness. Het sportcomlex had echt succes want elke dag kwamen er honderden inwoners aan hun conditie werken, en zondag bleek hier een gigantische familie sportdag te zijn, waarbij de wegen rond het comlex afgesloten waren zodat er ook volop gefietst en gerolschaatst kon worden. We besloten ook in Medellin de nieuwe Bondfilm, die net was uitgekomen, te gaan bekijken. We nodigden de bazin van het hostel uit en het werd een leuke, grappige avond. Vooral toen ze na een kwartier knalharde bondactie vroeg wie James Bond nu juist was! Onze laatste dag in Medellin besloten we om naar Guatapé te gaan, een dorpje in de buurt van Medellin met een gigantische rotsblok vanwaar je een prachtig uitzicht hebt. In Guatapé proefden we eerst van de lokale barbeque specialiteiten en daarna begonnen we aan de klim. Het uitzicht was werkelijk prachtig, aan de voet van de rots lag een groot meer vol eilanden en daardoor was het landschap erg speciaal. We hadden een super weekje gehad in Medellin en besloten om van hieruit de volgende avond door te reizen naar Bogotá, met 7,6 miljoen inwoners een gigantische stad! Hoe het ons daar verging, lees je in het volgende verslag.

1. Hilde colin:
    18 november 2015
    alweer superleuk! gaan jullie hier nog wel jullie draai kunnen vinden? geniet ginds nog volop, het begint te korten. groetjes
  2. Tant Monique:
    19 november 2015
    Was het leuk in de hangmat op het strand ....,?Ik heb echt weer genoten van jullie reisverhaal en kijk al uit naar het volgende.....Beleef nog vel mooie dingen Lief kusje