Chili

18 juli 2015 - Lima, Peru

Via een kleine douanepost midden in de woestijn reden we Chili binnen. Al snel kwamen we aan in San Pedro De Atacama. Een klein, gezellig en vooral heel toeristisch stadje. Tussen de vele partyhostels vonden we een klein maar gezellig hostel. We waren moe van de tour over de zoutvlakte en wouden een rustige dag. Het weer was goed dus brachten we onze dag door in de zon en gingen op ons gemak het kleine stadje eens rond. We boekten ook al onze bus voor de volgende dag richting Iquique. De volgende voormiddag vertrokken we voor een busreis van 7u met een overstap in acama. We reden de hele tijd op de grens tussen woestijn en kust, een mooi maar ietwat saai landschap. Eenmaal in Iquique wisten we waarnaartoe. We hadden een hostel opgezocht en namen een taxi van aan de busterminal. We kregen een mooie kamer met lekker frisse lakens en donsdekens, een heerlijk gevoel! Het hotelgevoel deed ons deugd! We aten die avond nog in de pizzeria naast het hostel en sliepen heerlijk! Iquique doet met zijn mooie kustlijn en gigantische zandduinen denken aan een echt vakantieoord. De gebouwen zijn echter vaak aan de vervallen kant en omdat het momenteel winter is, was er veel dicht. Toch genoten we van de surfsfeer, het strand en de gezellige binnenstad. In de straten van de binnenstad waanden we ons in een western. De gebouwen groot, uit hout en met grote dakterrassen. Na een vermoeiende dag vol ontdekkingen kropen we vroeg onder de lakens want de volgende dag moesten we al
weer doorreizen. We genoten nog van een voormiddag in de stad en na de almuerzo (middagmaal) vertrokken we zuidwaarts richting Tacna. 5 uur later kwamen we aan. Tacna lijkt wel een spiegelbeeld van Iquique, alleen was er hier wat meer leven in de stad. We vonden een hostel in de binnenstad waar we de enige gasten waren. Best eng na de horrorfilm die op de bus speelde! Het was al donker maar we trokken toch nog even de stad in. We vonden een grote winkelstraat waar we de volgende dag zeker een kijkje wouden nemen, shoppen! De volgende ochtend genoten we eerst van de voormiddagkoelte om een hoge duin die boven de stad uitreikte te beklimmen. Het was duidelijk een strategische plaats geweest in tijden van veroveringen want er stonden overal kanonnen. We kregen een mooi uitzicht over de stad en zagen net buiten de stad een groot strand. Na de afdaling gingen we nog even de winkelstraat in en in de namiddag zochten we het strand op. Na een lange strandwandeling vonden we eindelijk een open terrasje en we genoten er van een wel verdiende Pisco sour. We moesten de Chileense versie toch eens vergelijken met de Peruaanse?! Na de test waren we unaniem dat de Peruaanse versie lekkerder is. Meer eiwit en een beetje zoeter, de ideale verfrissing in de zon! Nadien stapten we terug en genoten we nog van de gezellige sfeer in de stad. We aten een lekker avondmaal en gingen richting hostel. De volgende ochtend gingen we met de collectivo (gedeelde taxi) naar Tacna, Peru. Aan de terminal stond echter een gigantische rij, aanschuiven dus, niets aan te doen. Na een uurtje in de rij was het eindelijk aan ons! Jammer genoeg moesten we nog de Chileense en Peruaanse grens oversteken. Na veel wachten en een beetje rijden kwamen we tegen we middag aan in Tacna. 2 uur later namen we de bus richting Lima. Voor 20 uur busreis hadden we een van de betere maatschappijen genomen en het was het waard. Het leek wel first class op het vliegtuig! Eigen tv, zetelbed en een warme maaltijd. Het was zijn geld waard. Nu zijn we 2 dagen in Lima en daarna weer op de gewone nachtbus richting Selva central!

1. Chantal:
    19 juli 2015
    jullie reis lijkt een aaneenschakeling van fun en terrasjes. Hopelijk ook fun in the jungle... de terrasjes zal je even moeten missen
    Love u babes