Costa Rica, pura vida!

8 september 2015 - Tegucigalpa, Honduras

Zoals jullie weten kregen we In Costa Rica bezoek van 2 belgische toeristen. Wij waren al enkele dagen op voorhand in Cosa Rica en verkenden de hoofdstad, San Jose, al een beetje. We keken er naar uit Svenja's zus en mama te ontvangen en gingen hen de avond dat ze toekwamen opwachten aan de luchthaven. Na 4 maanden reizen was het voor iedereen een blij weerzien! We praten nog lang bij in de hotelkamer voordat we moe in slaap vielen. De volgende ochtend stond er een geweldig ontbijtbuffet op ons te wachten, zalig! We genoten er alle 4 even hard van en vertrokken daarna richting La Fortuna om de vulcaan Arenal te bezoeken. We checkten in, in een alweer prachtig hotel. We hadden een eigen keukentje waar we naar hartenlust lokaal fruit en groenten konden uitproberen. We gingen nog even het stadje in om een tocht voor de volgende dag te boeken alvorens, weeral moe, te gaan slapen. De volgende ochtend vertrokken we na het ontbijt om een waterval te gaan bekijken. Na een stevige en warme wandeling kwamen we aan de ingang. De prijs bedroeg $11 om de waterval te zien, wel even schrikken, en een groot contrast met de landen die we eerder bezochten. We waren nu tot daar gestapt dus gingen dan maar binnen en uiteindelijk was het wel de moeite. Een grote waterval die met een enorme kracht naar beneden kwam, best impressionant. Na een beetje rondkijken keerden we terug want 's middags werden we opgepikt voor onze toer naar de vulkaan. Onderweg kwamen we voor het eerst een luiaard tegen. Een grappig diertje dat zich hoog in de boom verscholen hield. Daarna reden we door naar het park van de vulkaan waar we een rondleiding kregen en nog andere dieren zagen zoals een miereneter, aapjes en verschillende vogels. We zagen ook nog een waterval en hadden een mooi zicht op de vulkaan. Daarna reden we terug richting La Fortuna. Onderweg stond nog een tussenstop aan de warmwaterrivier op het programma. We ontdeden ons al van alles behalve onze badkledij op de bus en kregen al een nationale likeur van rietsuiker om op te warmen. Daarna trokken we via een klein wegje naar beneden om aan de natuurlijke warmwaterrivier te komen. Het was er pikdonker maar wel super mooi en gezellig, door de kaarsjes. Het water was heerlijk en ontspannend, voor ons het hoogtepunt van de dag. We genoten 2 uur lang in de rivier en kregen nog een natuurlijk schoonheidsmasker opgesmeerd. Daarna reden we met de minibus terug, maar deden toch nog een kleine tussenstop in het donker. Onze gids ging met zijn zaklamp op een boom schijnen langs de weg en kwam terug in het busje met een kleurrijke kikker. De kikker werd doorgegeven zodat iedereen hem eens kon bewonderen alvorens hij terug de natuur inging, wel een unieke maar slijmerige ervaring. Na een goed gevulde dag kropen we voldaan onder de wol. De volgende ochtend werden we al vroeg opgepikt door ons transport naar Monteverde. We reden een stukje met de bus om daarna per boot het meer van Arenal over te steken. Daarna weer een uurtje of 2 op de bus om zo tegen de middag aan te komen in Monteverde. We kwamen aan in onze B&B en maakten een wandeling door het stadje. We genoten er van een heerlijke lokale koffie en gingen lekker lokaal eten. De Cassado is een lokaal gerecht met kip, vlees of vis vergezeld van rijst, bonen, yuca en gebakken banaan. 's avonds nog een paar handjes "wiezen" gespeeld voor we naar bed gingen. De volgende dag bezochten we het nationaal park van Monteverde, een primair tropisch regenwoud waar de bomen al honderden jaar oud zijn en je de hemel bijna niet meer kan zien. We genoten van de mooie natuur, met speciale planten en bomen en we zagen veel miereneters. Het klimaat was warm en vochtig, en het wandelen vermoeiend. We kruisten enkele hangbruggen waar Chantal met knikkende knieën over ging. Weer een ervaring rijker zeggen we dan! 's Avonds moesten we weer inpakken want de volgende ochtend reisden we weeral verder richting Manuel Antonio. Zo gezegd zo gedaan vertrokken we de volgende ochtend samen met een andere familie met de minibus naar Manuel Antonio. Onderweg stopten we aan een rivier vol krokodillen! Weer een dier meer gezien, maar toch waren we blij dat we op een brug stonden. In Manuel Antonio, waar de jungle de Pacifische kust bereikt, was ons hotel vlak aan het strand. De dag was nog jong dus we maakten een wandeling langs het strand en bezochten de vele souvenirwinkeltjes langs de kustlijn. Daarna zochten we een mooi plaatsje op het strand en gingen zwemmen in de wilde zee. Later genoten we van een prachtige zonsondergang. We aten nog een lekker avondmaal in het stadje en kropen onder de lakens. Onze bezoekers besloten eens lekker avontuurlijk te doen en hingen hun muskietennet op voor de nacht. Niet overbodig zo bleek, want we werden gewekt met een gigantische spin op de muur. Al snel was iedereen wakker en kon de klopjacht op de spin beginnen. Na het ontbijt besloten we nog meer enge dieren en insecten op te zoeken en trokken naar het nationaal park. Hier zagen we ondermeer; luiaarden, miereneters en verschillende soorten aapjes waren er weer bij, net als racoons, leguanen, krabben en vogels. De stranden waren super mooi en paradijselijk. Het was wel oppassen geblazen voor alle nieuwsgierige diertjes die maar al te graag een kijkje in onze spullen wouden nemen. We spendeerden de hele dag in het park en op de terugweg naar het hotel dronken we nog een coco loco, een verse kokosnoot met rum, lekker! Niet veel later werden we getrakteerd op een spectaculaire onweer! We besloten er snel door te gaan om eten te halen voor ons bezoek. We kwamen terug met een heerlijke curry en smulden lekker alles op in onze kamer, best gezellig! De volgende ochtend namen we de bus terug vanuit Quepos naar San Jose om van daaruit een dag later naar de Caraïben te trekken. We keerden terug naar het hotel waar we voordien logeerden om de volgende ochtend weer van het heerlijk ontbijt te kunnen genieten. Daarna namen we de bus richting Puerto Viejo. Van aan het busstation namen we een taxi richting het hotel. Het werd even best spannend toen we een afgelegen straatje inreden en de taxichauffeur begon te bellen. Er reed een auto vlak achter ons en we voelden ons even niet zo veilig. Het bleek echter de setting te zijn die ons schrik aanjoeg want 5 minuutjes later kwamen we aan bij ons hotel.We hadden een mooi hotel aan het strand uitgekozen en onze verwachtingen werden meer dan ingelost. Het hotel was het mooiste dat we al gehad hadden, een mooi houden gebouw waar we op het eerste verdiep een kamer met groot terras en hangmatten hadden. Ons uitzicht, de mooie Caraïben! Het was al laat toen we toekwamen dus we gingen eten vlak naast het hotel. Het was een dure, maar lekkere en luxueuze maaltijd met wat lokale bieren erbij. 's Ochtends werden we gewekt door de regen. We brachten de voormiddag op ons terras door, hopend dat de regen zou overgaan. Tegen de middag was het al een beetje opgeklaard en we besloten het stadje in te trekken. We maakten een mooie strandwandeling en bezochten nog wat souvenirwinkeltjes. De caraibische sfeer was weer heel wat anders. Veel afrikaanse invloeden, overal reggea en veel zwarte mensen. We aten weer de lekkere typische schotel van rijst en bonen en keerden voor het donker terug naar het hotel. De volgende dag was het weer iets beter en we besloten fietsen te huren om naar Manzanillo, een dorpje 15km verder te fietsen. De fietstocht was leuk en ontspannend en genoten van de mooie natuur en kustlijn. We zagen ook voor de eerste keer een toekan! De volgende ochtend besloten we de kustlijn in de andere richting te verkennen en we verhuisden naar Cahuita, waar een gratis nationaal park is. We hadden weer een tof hotel en de eigenares stelde voor ons in het centrum af te zetten. We deden een leuke wandeling en keerden terug met een rugzak vol boodschappen. We hadden een keukentje dus besloten we lekker zelf te koken. We maakten een groentencurry en aten ons buikje rond. Een lokale cerveza daarbij en de avond kon niet meer stuk. De dag nadien bezochten we het nationaal park. De caraïbische kust maakte indruk op ons met de witte stranden en het helder blauw water. Ook de natuur die er achter lag was heel mooi. Via het park stapten we een kleine 10km terug richting hotel, met enkele tussenstops op het strand. De volgende, en meteen ook onze laatste dag besloten we nog wat cultuur op te zoeken. Costa Rica is een heel rijk land qua natuur, maar cultuur is er moeilijk te vinden. Via de hoteleigenaar kwamen we uit bij een indigeno die ons in zijn community wou rondleiden. Het werd een leuke voormiddag waarin we veel medicinale planten leerden kennen, chocolade leerden maken en heerlijk lokaal aten. 's Namiddags namen we de bus terug richting hoofdstad want de tijd met onze gasten was al voorbijgevlogen. Ook wij moesten Costa Rica de volgende dag verlaten om richting Honduras te vliegen. Het was super tof om Chantal en Kjelle op bezoek te hebben. We hadden een leuke tijd en willen hen graag bedanken voor hun komst. We kijken er ook naar uit de rest van onze familie en vrienden terug te zien met kerstmis. Wij gaan nu eerst nog even verder met ons avontuur en houden jullie verder op de hoogte.

1. Chantal:
    9 september 2015
    I wanna come back.... Pura vida