La Paz

14 mei 2015 - La Paz, Bolivia

We waren meteen overdonderd toen we La Paz binnenreden. We hadden voordien al grootsteden gezien, maar La Paz is anders. De stad vult een enorm dal, het centrum ligt in het midden en vanaf daar gaat de stad langs alle kanten bergwanden op, ongelofelijk om te zien. We hadden de avond nodig om te bekomen van de busrit en de eerste indrukken, daarom gingen we vroeg slapen. Dag 2 in La Paz gingen we het centrum in. Een van de meest toeristische plaatsen is de heksenmarkt, waar allerlei middeltjes, zalfjes, kruiden en, hou je vast, dode baby alpaca's verkocht worden. Het doel ervan weten we nog altijd niet en dat willen we eigenlijk ook liever niet weten. We maakten verder een grote toer door het centrum en kwamen s 'avonds weeral doodmoe aan in ons hostel. We aten lekkere empanadas, of die van hier komen of van Spanje moeten we nog uitzoeken, en keken onze eerste film. Leuk om na 3 weken nog is gewoon een filmke te zien! De dag erna bezochten we de westkant van de stad. We namen de gele eitjeslift omhoog en kregen een prachtig uitzicht, daarna stapten we de hele wand af naar beneden. Dit deel was minder toeristisch en we zagen een andere, armere kant van de stad. 's Middags een lekkere local menu met quinoasoep, chicharon van kip (kip gefrituurd in deeg) en als dessert zoals gewoonlijk gelatine. In de vroege avond gingen we nog langs de markt voor wat fruit en aten een lekkere fruitsla als avondeten. Na een hele dag twijfelen besloten we 's avonds ook om de volgende dag " el camino de la muerte" of de death road af te fietsen. Een downhill van 64km over de gevaarlijkste weg ter wereld, spannend! De volgende ochtend was het zo ver, om 7u ontbijt en daarna de minibus op richting de bergen. We begonnen op 4800m hoogte met een paar kilometer asfalt, de nieuwe weg ter vervanging van de deathroad, na een half uurtje sloegen we echter af en kon het echte werk beginnen! In het begin nog met de bibber in de benen, fietsten we langs een duizelingwekkende afgrond van de ene bocht naar de andere, maar al snel hadden we de smaak te pakken! Het was in een woord zalig! We begonnen aan de sneeuwgrens en eindigden in de vochtige jungle, we zagen super mooie natuur en kregen een goede dosis adrenaline, wat wilt ne mens nog meer?! Na een lunch en een douche keerden we tegen een uur of 5 terug richting La Paz. Een bijna 4 uur durende autorit die ons deed twijfelen wat nu eigenlijk het gevaarlijkst was, afdalen met de mountainbike of terug omhoog met de minibus. In de dichte mist reed de chauffeur door de bochten alsof het een autostrade was, gekkenwerk! Toen we uiteindelijk toch veilig door de bergen waren geraakt werden we verwelkomd door de vele lichtjes van La Paz. Kapot van de vermoeiende dag kropen we ons bed in! Onze laatste dag namen we de rode eitjeslift over de stad naar El Alto, een buitenwijk van La Paz boven op de berg. Het was er markt en het was de moeite! Kilometer na kilometer bleven de kraampjes komen, echt niet normaal. Alles kon je er vinden, gaande van auto-onderdelen en elektronica tot kleren en fruit, het valt niet op te sommen, echt ALLES. We deden nog wat inkopen voor onze busrit want 's avonds, nu binnen een uurtje of 2 vertrekken we naar onze volgende bestemming Cuchabamba. Adios amigos, tot binnenkort!

1. Sofie De Pauw:
    15 mei 2015
    Wauw wat een speciale stad! Prachtige foto's! Xxx
  2. Chantal:
    15 mei 2015
    El camino de la muerte lijkt mij wel tof !
  3. Chantal:
    18 mei 2015
    dat de death ride iets voor jullie is, verbaast me niets. Toch blij het verhaal pas achteraf te lezen xxxxxxxxxxxx